Shell & Turcas Petrol A.Ş.

Birleşme ve Oluşum 

Turcas’ın hâlihazırdaki en büyük iştiraki %30 oranında hissedarı olduğu Shell & Turcas’tır. Shell & Turcas, Shell markası ile faaliyet gösteren 1.006 akaryakıt istasyonu, madeni yağ üretim tesisleri, perakende ve ticari satışları ile Türkiye Petrol Sektörünün lider kuruluşlarından biridir. 

Shell’in Türkiye pazarına giriş yaptığı tarih Cumhuriyet’in kuruluş yılı olan 1923’e rastlar. O zamandan bu yana Türkiye’de de faaliyet gösteren, tüketicileri her zaman ilk niteliğindeki kaliteli ürün ve hizmetlerle tanıştıran Shell, mevcut faaliyetlerini ve dağıtım ağını daha da büyütmek üzere 2006 yılında Türkiye’nin köklü enerji şirketlerinden Turcas Petrol ile başarılı bir şirket birleşmesi gerçekleştirmiştir. Ortaklar, “Petrol Ürünleri ve Madeni Yağlar, Perakende ve Ticari Satışlar” segmentlerini %70 Shell, %30 Turcas Petrol ortaklığında kurulan Shell & Turcas Petrol A.Ş. çatısı altında yapılandırmıştır. Yerel bir şirketle uluslararası bir şirketin başarılı ortaklığının güzel bir örneği olan şirket büyüyerek Türkiye’nin 5. büyük özel şirketi olmuştur. 

6 Mart 2006’da kurulan Shell & Turcas Petrol A.Ş. 12 Haziran 2006’da tüm yasal onayları alıp 1 Temmuz 2006 tarihinde faaliyete geçmiştir. 

Shell & Turcas, ülkemizin ekonomik kalkınma ve büyüme sürecinde önemli bir misyonu yerine getirme hedefiyle çalışmaktadır. Bu misyon, Türkiye gibi dünyanın en dinamik ve heyecan verici pazarlarından birinde sürdürülebilir büyüme için çalışmak ve üretmek, iş sağlığı ve emniyetli çalışma kurallarını hassasiyetle uygulamaya devam etmektir. 

2011 sonu itibariyle Shell & Turcas, benzin satışında %26 ile pazar lideri konumundadır. Toplam beyaz üründe pazar ikincisi, dizel yakıtta ve oto LPG'de ise pazar üçüncüsüdür. Genel oto yakıt pazarında %19,4 pazar payına sahip olan Shell & Turcas, farklılaştırılmış yakıtlarda yine pazar lideridir. Taşıt Tanıma Sistemi’ndeki kayıtlı araç sayısını 2006 seviyesinin üç katına çıkararak 350 bine ulaştıran Shell & Turcas, 1,5 milyon aktif müşterisiyle akaryakıt sektöründe Türkiye’nin en büyük bağımsız sadakat kart programına da sahiptir. 

Türkiye’nin En Beğenilen Akaryakıt ve Madeni Yağ Şirketi Shell & Turcas 

Shell & Turcas, ekonomi dergisi Capital tarafından yapılan “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketi” araştırmasında 9. kez “Akaryakıt Dağıtımı ve Madeni Yağlar Sektörünün En Beğenilen Şirketi” seçilmiş, aynı araştırmada Shell Gas ise LPG sektörünün en çok beğenilen iki markasından biri olmuştur. Shell & Turcas yine Capital dergisinin yaptığı bir başka araştırma sonucunda da Türkiye’deki CEO’ların 20 gözde şirketi arasında yer almıştır. 

Shell & Turcas, Royal Dutch Shell tarafından global ölçekte de önemli ödüllere layık görülmüştür. Dünya genelinde 60 ülke ve 14 bin Shell istasyonu arasından, müşteriye sunulan hizmet ve servis kalitesi açısından en iyi uygulamayı belirlemek amacıyla düzenlenen “Farkı Yaratan İnsandır–PMTDR” programında, Shell & Turcas’ın Shell Batman Boran Petrol istasyonu 2011’de Avrupa Şampiyonu olurken, aynı programda 2010 yılında Kayseri’den 30 Ağustos Bulvarı İstasyonu – Sompet Akaryakıt da Dünya Şampiyonu olmuştur. 

Madeni Yağlar 

Madeni yağ değişiminde akaryakıt istasyonları büyük önem taşır. Madeni yağ ve akaryakıt birbirine bağlı iş kollarıdır. Satış ve Pazarlama organizasyonu tüketici gruplarına göre kurulmuş olup 800’den fazla direkt müşteriye, B2B–Kurumsal Satışlar, B2C–Tüketici Satışları ve INS–Distribütör kanal satışları olmak üzere 3 ayrı satış kanalından ulaşılır. Bu kanalların yanı sıra akaryakıt istasyonlarından da satış yapılmaktadır. 

Madeni yağ satışları ağırlıklı olarak otomotiv sektörü, endüstriyel satışlar ve denizcilik yağları satışlarından oluşmaktadır. Öncelikli sektörler ise otomotiv üreticileri ve satış sonrası servisleri, enerji, inşaat ve metal sektörleri, marka ve değer odaklı tüketici gruplarıdır. 

PETDER’in açıkladığı 2011 verilerine göre madeni yağlar sektöründe lider konumunu koruyan Shell & Turcas, başarısını yineleyerek, toplam madeni yağlar satışında üst üste beşinci kez pazar lideri olmuş, yine aynı verilere göre %25,2 oranında pazar payına ulaşmıştır. Toplam madeni yağlar pazarının %65’ini temsil eden PETDER üyeleri içerisinde Shell & Turcas 71,1 ton yıllık satış rakamı ile pazardaki en yüksek madeni yağ satışını gerçekleştirmiştir. Shell & Turcas, Türkiye’de gösterdiği pazar performansını küresel ölçekte de yakalayarak, örnek bir başarı modeli oluşturmuştur. Uluslararası danışmanlık ve araştırma şirketi Kline’ın küresel madeni yağ pazarına yönelik her yıl yaptığı çalışmaya göre Shell beş yıldır “Dünyanın 1 Numaralı Madeni Yağ Tedarikçisi” seçilmektedir. 

Shell & Turcas’ın Derince’de sahip olduğu madeni yağ ve gres üretim tesisi, öncelikle yakın pazarlara ve daha sonra satış ağı içerisinde kalan diğer Shell ülkelerine olmak üzere, toplam 48 ülkeye ihracat yapmaktadır. 

Yeni Ürünler 

Yakıt tasarrufu konusundaki öncü çözümleriyle fark yaratan

Shell & Turcas, 2011 yılı Ocak ayında dizel motorlu araçlar için ana ürün kategorisindeki ilk düşük kükürtlü yeni ürünü Shell FuelSave Diesel’i tüm Türkiye’de satışa sunmuştur. Sürücülerin yakıt tasarrufu etmesine yardımcı olan, tüm benzinli ve dizel araçlar için geliştirilmiş en ekonomik yakıtlar Shell FuelSave Kurşunsuz 95 ve Shell FuelSave Diesel’i rakipsiz kılan özelliği; içeriğindeki Verimlilik Artıcı ile motorun çok daha etkin çalışmasını sağlamasıdır. Motor verimliliğini azaltan kurum ve tortuların birikmesini engellemeye yardımcı olan bu ürün, daha verimli bir ateşleme ve yanma sağlamak suretiyle yakıt tasarrufu yapmaktadır. 

Shell, dünya çapında uyguladığı ‘Akıllı Mobilite’ yaklaşımı kapsamında aktif olarak müşterileri, iş ortakları ve çalışanlarını ‘daha az tüketmek ve emisyon salımlarını azaltmak’ konusunda teşvik etmek için de çalışmalar yürütmektedir. 'Shell FuelSave Sürücü Eğitim Programı' kapsamında 2009 yılından bu yana dünya çapında 200 binden fazla kişiye yakıt tasarrufu konusunda ipuçları sunan eğitimler verilmiş, Türkiye’de ise 2011 yılında Shell FuelSave Tasarruf Takımı oluşturularak, çok sayıda sürücüye tasarruflu sürüş eğitimi sağlanmıştır. 2011’in Ekim ayında birçok ülkeyle eş zamanlı olarak gerçekleştirilen “Dünyanın En Kalabalık Yakıt Tasarruf Eğitimi” etkinliği de, yine tasarruf kavramını toplumun gündemine taşımayı başaran önemli bir çalışma olmuş ve resmi Guinness Dünya Rekoru olarak onaylanmıştır. 

Ticari Satışlar 

Ticari satışlar, akaryakıt ikmali sonrası müşteri hizmetlerini ve memnuniyetini en üst seviyeye çıkartabilmek için kart satışları, 350 bin araç ile sektöre liderlik eden Taşıt Tanıma Sistemi, bayiler vasıtasıyla yürütülen dökme akaryakıt ve büyük şirketlerin kendi depolarına ikmal gibi faaliyetlerini takip etmektedir. 

Terminaller 

TESİS                         Shell & Turcas'a ait Kapasite (m3)

Çekisan Çekmece                                                 33.869

Çekisan Antalya                                                    15.908

Ambarlı Ltd.                                                         26.784

ATAS                                                                 182.506

SADAŞ Samsun                                                   19.180

SADAŞ Gebze                                                      46.652

Shell Ambarlı                                                        54.135

STAŞ Körfez                                                        25.400

STAŞ Derince                                                      51.250

STAŞ Kırıkkale                                                    20.100

STAŞ Antalya                                                       30.342

 

Gebze SADAŞ Ortak Girişim Terminali 

Gebze SADAŞ Terminali, Total Oil Türkiye A.Ş. firması tarafından 1989 yılında inşa edilmiştir. Toplam kapasitesi 98 bin metreküp olan tesisin Shell & Turcas ve Total Oil Türkiye A.Ş. (Total) arasında yapılan ortaklık anlaşması sonrasında 46 bin metreküplük kısmı, 15 Kasım 2010 tarihi itibariyle STAŞ’ın kullanımına açılmıştır. Böylece STAŞ’ın zorunlu stok yükümlülüğü kapasitesi ve ülkemizin en yoğun sanayisinin bulunduğu bölgedeki toplam stok kapasitesi de artırılmış olmaktadır. 

Tesisata mal ikmali, Türkiye’deki rafineriler ve yurt dışından ithal edilen ürünlerle gemi yolu ile yapılmaktadır. Tank ve ekipmanlar, Shell İş Sağlığı, Emniyet ve Çevre (İSEÇ) standartlarına uygundur. Terminal, oluşturulacak Yönetim Kurulu ve Yürütme Komitesi vasıtasıyla Total ile ortak işletilecektir ve bölgede faaliyet gösteren diğer şirketlere de hizmet vermeye devam edecektir. 

Sektörel ve Operasyonel Riskler 

Arz ve talepte ortaya çıkan önemli salınımlar nedeni ile oluşan fiyat değişimleri, petrol şirketleri ile maliyetlerinde petrol giderleri önemli yer tutan şirketler için büyük risk oluşturmaktadır. Tunus’tan başlayarak Mısır, Libya, Bahreyn ve Yemen gibi diğer Orta Doğu ve Kuzey Afrika ülkelerine sıçrayan halk isyanları sebebiyle 2010’un son 2011’in ilk çeyreklerinde ham petrol fiyatlarında hızlı artışlar görülmüştür. Ekim 2010’da ortalama 83 ABD doları olan Brent petrol fiyatı, Aralık 2010’da %11 artarak ortalama 92 ABD dolarına çıkmıştır. Pompa fiyatları ise aynı dönemde yalnızca %4 artabilmiştir. Tüketiciye yansıyan fiyatlar dünya petrol fiyatları kadar hızlı artırılamadığı için hızlı fiyat artışlarının yaşandığı dönemlerde kâr marjları doğal olarak daralma göstermektedir. 

Talep ve fiyat bazlı olanların dışında, petrol sektöründe operasyonel bazlı riskler de mevcuttur. Yanıcı, parlayıcı madde taşıma ve depolama ile ilgili gerekli önlemlerin alınmaması durumunda, hem üçüncü şahıslara hem de çevre ve insan sağlığına önemli zararlar verilmesi söz konusu olabilir. Bu doğrultuda her türlü teknik desteğin ve önlemin alınması ve risklerin sigortalanması gereklidir. 

2009 yılı Mart ayında Rekabet Kurumu, intifa veya kira şerhi ile uzun süreli anlaşma yapılan akaryakıt ve LPG istasyonlarının sözleşme sürelerinin beş yılı aşamayacağı hakkındaki Rekabet Kurulu kararını yayınlamıştır. Bu kararın sonucunda dağıtım şirketleri bayiileri ile yoğun bir kontrat yenileme sürecine girmiş ve yüklü miktarda ön ödeme yaparak yatırım harcamalarını normalin 2–3 kat üstüne çıkarmak zorunda kalmıştır. Bununla beraber sektördeki ilk 5 hakim oyuncunun pazar paylarının aynı kaldığı görülmüştür. Petrol Ofisi, Shell & Turcas, BP, Opet ve Total’in toplam piyasa üzerindeki payı 2010 yılı sonunda %83 olarak gerçekleşmiştir. 2009 yılında bu rakam %84 iken, 2011 yılında ise %82 olmuştur.

Shell & Turcas kurumsal web sitesi için:
www.shellandturcas.com.tr